موضوع بحث: خرافه در جامعه
ابتدا ازین بحث شروع کنیم که هر جامعه ای که با قدرت مذهبی کنترل می شود متعاقباً ابزار خرافه به یکی از قدرتمند ترین مایحتاجات اداره حکومت خواهد بود
جامعه ای که با مذهب اداره می شود مانند جامعه های قرون وسطا جنبه ای فاشیسم و دیکتاتوری را در خو جای می دهد و امکان وجود دموکراسی در آن نه جایی دارد و نه انتظار می رود جایی داشته باشد.
حکومت مذهبی با استفاده از ابزار خرافه ذهن قشر جامعه به خصوص قشر کارگر را تحت تاثیر قرار می دهد و به آنها طی سال ها می قبولاند که تمام اتفاقات پیش آمده، و تمام اتفاقات پیش رو تحت کنترل قدرتی ماورایی هستند.
یکی از اصلی ترین ابزار ها، استفاده از شخصیت های تاریخیِ مذهبی است که به مردم نشان دهند فرد مورد نظر جان خود را در راه دین فدا کرده و عمل آن شخص را بدون تحلیل دیگر اهداف به خوراک مردم می دهند. و می قبولانند که دین برترین و والا ترین هدف است و به مرور زمان هدف اصلی شخص تاریخی از بین می رود و تنها مراسم های عزاداری باقی می ماند.
این پروسه وقتی قوی میشود که رسانه و انواع محافل معجزات و اعمال فرا طبیعی یک شخص مرده را پوشش می دهند. برای تاثیر و فراگیری بیشتر.
دیگر ابزار خرافه باور به منجی موعود است. که شخصی خواهد آمد و تمام بیچارگی ها، ذبونی ها و بدبختی های جامعه را سامان می بخشد و این باور را می قبولاند که تمام نا بسامانی ها را تحمل، و منتظر منجی باشند.
دیگر بار نیز این موضوع میسّر نمیشود مگر به کمک رسانه. طوری که تمام دنیا را منتظر این خرافه بزرگ می دانند و به مرور سالها جامعه را با فکر اینکه باید و باید بر منجی تکیه کنند، و به افراد کشته شده در راه دین دعا کنند عادت می دهند. تمامیت این کار با این هدف است که هر شخص در جامعه توان انجام کاری را از خود نداشته باشد و مدام منتظر تکیه گاه و کسی که اورا نجات دهد بماند. در نتیجه این پروسه، جامعه فلج میشود از لحاظ تفکری. جامعه از لحاظ تفکری تکیه میدهد و منتظر می ماند و این قضیه باعث درجا زدن جامعه شده از لحاظ فکری. همزمان از لحاظ مادی قشر ثروتمند بر پایه درجا زدن فکریِ قشر مستضعف ثروتمند تر می شود.
ابزار خرافه بسیارند و چرخ های آن رسانه تحت کنترل است.
در این شرایط فکری حتی اگر تمام جامعه بر علیه حکومت قیام کنند و انقلاب کنند، حکومت و جامعه بعدی ضعیف تر و با فکری بسته تر به وجود می آید زیرا افکار جهت دار قشر جامعه به انقلاب نرسیده.
بزرگترین انقلابی که ما باید در پی آن باشیم انقلاب فکری است.
پس از همین لحظه فکر کردن را شروع کنیم

And thus I clothe my naked villany with old odd ends stolen forth from holy writ and seem a saint, when most I play devil

(MecBeth)

(لازم به اشاره است که در این مطلب نقدی تنها به دین اسلام نیست، همه ما میدانیم که تمامی ادیان ابزار کنترل هستند. در اینجا بحث استفاده حکومتی از دین اسلام برای کنترل جامعه به وسیله خرافات است.)